Mindfulness Based Trauma Treatment

Mindfulness Based Trauma Treatment

English version

Mindfulness Based Trauma Treatment (MBTT) is een eenvoudige zelfhulptechniek voor het “je goed voelen” en verwerken van psychische trauma's. De techniek is ontwikkeld door de auteur van het boek “Mijn weg naar geluk” Philippe Izmailov. Centraal in het MBTT staat meditatie met elementen uit Mindfulness, Neurolinguïstisch Programmeren (NLP), Boeddhisme en psychologie. In MBTT wordt een onderscheid gemaakt tussen positieve en negatieve (nare) emoties. De positieve emoties zorgen ervoor dat wij ons “goed voelen”. De nare emoties daarentegen, bezorgen ons veel last en doen ons “slecht voelen”. Zoals onkruid haar wortels diep onder de stoeptegels heeft, hebben onze nare emoties hun wortels in ons verleden. Daar zitten de wortels van ons “slecht voelen” waarvan wij ons vaak niet bewust zijn. Vaak denken wij dat, als wij ons “slecht voelen”, het aan iemand, of iets, anders ligt.

De wortels van onze nare emoties zijn onze negatieve ervaringen uit het verleden. Juist deze ervaringen hebben bij ons toen die nare emoties opgeroepen. Denk aan ervaringen die met nare emoties samenhangen zoals bijvoorbeeld; pesterij op school, een ruzie, (verbaal) geweld, emotionele chantage, kleineren, intimideren, zich in een bepaalde situatie afgewezen of onveilig voelen, een verlies, onbegrip, negatieve emoties die niet geuit mogen worden, gebrek aan liefde, onverschilligheid, haat, angsten, verraad etcetera. Zulke negatieve ervaringen roepen in ons elke keer een nare emotie(s) op als wij daaraan terugdenken. Deze nare ervaringen zijn voor ons onderbewuste in feite (kleine) trauma’s. Veel van zulke ervaringen kunnen uit de kindertijd komen. Bijvoorbeeld wat op het eerste gezicht voor een volwassene een nietszeggend voorval is kan in de beleving van een kind een traumatische ervaring zijn. Denk aan een afgewezen kind dat troost zoekt bij zijn moeder wanneer hij die nodig heeft terwijl zijn moeder dat niet ziet. Het kind kan dan verdriet hebben en zich in de steek gelaten voelen. Door deze ervaring kunnen de wortels  ontstaan van de emoties die, als onkruid, in de volwassenheid in soortgelijke situaties een uitweg zoeken.

MBTT is een zelfonderzoek en zelfhelende methode waarmee wij de wortels van onze nare emoties kunnen opsporen en als onkruid kunnen verwijderen. Op deze wijze ontstaat vanzelf ruimte voor de nieuwe emoties. Wanneer ons onderbewuste “wortelvrij” wordt, dan wordt deze ruimte vanzelf gevuld met de fijne emoties die ons doen “goed voelen” .

Waarvoor kun je MBTT gebruiken?

MBTT kan succesvol ingezet worden bij het verwerken van nare emoties, reactiepatronen en het verzachten van een beleving van fysieke gevoelens zoals pijn.

Nare emoties

Faalangst, spreekangst, andere angsten, schuldgevoel, verdriet, walging, ongeduld, wanhoop, afgunst, haat, jaloezie, schaamte, verwijt, wanhoop, woede.

Reactiepatronen, gedrag en houding

  • Je kunt niet tegen kritiek. 
  • Je schiet snel in de verdediging
  • Je voelt je snel aangevallen
  • Je reageert overdreven emotioneel op sommige situaties, mensen of uitspraken
  • Je irriteert je aan sommige mensen of hun gedrag
  • Je mag iemand niet zonder dat je de reden daarvan weet
  • Je bent een controlefrik. Je vermijdt fouten
  • Je voelt je overdreven verantwoordelijk voor de ander
  • Je kunt sommige dingen moeilijk loslaten. Je blijft erin steken en piekeren
  • Je voelt je erg kwetsbaar in bepaalde situaties zonder een goede reden
  • Je voelt je onveilig in bepaalde situaties zonder een verklaarbare reden
  • Je hebt gebrek aan zelfvertrouwen
  • Je voelt je onzeker in bepaalde situaties
  • Je schiet in de stress in een bepaalde situatie

Lees meer over Mindfulness Based Trauma Treatment op deze website of in het boek “Mijn weg naar geluk”

Auteur: Philippe Izmailov

Mindfulness Based Trauma Treatment in Study Mindfulness Uppsala University Sweden 

The use of mindfulness in healthcare is increasing in Sweden. The research questions in this study are: What importance does mindfulness have for the individuals mental health based on religious and psychological coping theory? and Can mindfulness be interpreted as a form of coping which includes religiousness? The methods used are narrative analysis and hermeneutic interpretation and the theory is religious and psychological coping theory. The results show that mindfulness has an immense importance in providing psychological health for these individuals. Read more...

Lees ook:

www.philippeizmailov.nl © 2018